Wednesday, September 20, 2006

VCD dakwa pembangkang dan NGO 'dalang' aktivis pelajar

oleh: Kuek Ser Kuang Keng
sumber: Malaysia Kini Sep 20, 06 8:23pm

Kumpulan pelajar ‘pro-establishment’ Universiti Putra Malaysia (UPM) dituduh mengedar VCD yang mendakwa parti-parti pembangkang, beberapa pertubuhan media dan badan bukan kerajaan (NGO) telah menjadi ‘dalang’ untuk mencetuskan kekecohan dan ketidakharmonian’ di kalangan pelajar universiti awam.

VCD yang mula diedarkan minggu lalu itu, mensasarkan kumpulan pelajar ‘anti-establishment’ – Barisan Progresif Pelajar (SPF) – menjelang pilihanraya kampus esok. Bagaimanapun, SPF di UPM telah memboikit pilihanraya tersebut.

Seorang pelajar UPM, yang tidak mahu namanya disebut berkata, VCD itu diedarkan oleh pegawai Jabatan Halehwal Pelajar kepada anggota majlis perwakilan pelajar dan jawatankuasa asrama.

Bagaimanapun, Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Sulhairil Hafiz Sulaiman, menafikan terbabit dalam pengedaran VCD tersebut.

“Majlis tidak terbabit...Dakwaan itu palsu,” katanya ketika dihubungi.

VCD berlatarbelakang muzik itu memaparkan foto dan maklumat melalui sarikatanya. Butiran terperinci mengenai penerbitnya tidak dinyatakan.

Terdapat tujuh klip video selama tiga minit, setiap satu membawa tema yang berbeza – dua daripadanya diperolehi malaysiakini – mengenai SPF dan para pemimpinnya.

Klip mengenai SPF itu mendakwa ianya sebuah kumpulan haram yang menggunakan Persatuan Bahasa Mandarin untujk menjalankan aktiviti politiknya, Ia menyatakan bahawa sebahagian besar anggota kumpulan tersebut terdiri daripada pelajar kaum Cina.

Menurut sarikatanya, kumpulan rersebut menrekrut pelajar baru dan membawa mereka menyertai demonstrasi, mencetuskan kekecohan dan menjejaskan keharmonian dalam kampus.

Klip itu juga memaparkan wajah-wajah pemimpin SPF bersama maklumat mengenai aktiviti mereka. Malah, ia turut memaparkan foto-foto peribadi mereka bersama rakan dan anggota keluarga mereka.

‘Mudah diperolehi’

Seorang pelajar berkata, VCD itu ditayangkan di bilik am di sebuah blok Hostel 7 Rabu lalu, selepas ketua jawatankuasa blok asrama itu memanggil kira-kira 30 pelajar untuk menontonnya.

Dia tidak sedar yang VCD tersebut sudahpun diedarkan secara meluas di kampus. Ia juga mudah diperolehi daripada jawatankuasa asrama,” kata pelajar tersebut.

Parti-parti pembangkang dan NGO itu dinamakan dalam klip tersebut ialah DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS, Parti Socialis Malaysia (PSM), Suaram and Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur (KLSCAH).

Turut disiarkan ialah foto pemimpin DAP Lim Kit Siang, Anthony Loke dan Teng Chang Kim, Ketua Penerangan PKR Tian Chua dan Setiausaha Agung Penaja PSM S Arulchelvan, Pengarah Eksekutif Suaram Yap Swee Seng, Ketua Pemuda KLSCAH Tan Soon Lim dan Ketua Pengarang malaysiakini Steven Gan turut disiarkan. Mereka dianggap sebagai ‘mentor’ SPF.

Pertubuhan media yang menyiarkan berita mengenai UPM – terutama mengenai pergelutan antara kumpulan pelajar dan buku panduan hubungan antara kaum yang dianggap berat sebelah terhadap SPF. Malaysiakini, MerdekaReview and stesen televisyen ntv7 turut menjadi sasaran.

VCD tersebut mendakwa bahawa anggota SPF telah memprovokasi 40 pelajar yang diketuai Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UPM, Abdul Manaf Ariffin. Anggota SPF itu didakwa enggan bekerjasama dan tidak mendengar nasihat.

Ini bukan kali pertama maklumat seperti ini disebarkan terhadap kumpulan ‘anti-establishment’ di universiti awam.

Jun lalu, Biro Tatanegara Negara dan Kementerian Pengajian Tinggi menerbitkan sebuah buku kecil yang diedarkan kepada pelajar baru, yang melabelkan kumpulan ‘anti-establishment’ sebagai pro-pembangkang.

Ogos lalu, USM mengadakan seminar yang diwajibkan ke atas pelajar tahun pertama di mana kumpulan pelajar ‘anti-establishment’ didakwa telah ditaja oleh unsur-unsur Yahudi untuk melemahkan keselamatan negara.

No comments: