Monday, September 18, 2006

P'raya kampus: Pertembungan sengit di lima universiti

sumber: Malaysia Kini Sep 18, 06 8:07pm

Penamaan calon pilihanraya kampus berlangsung hari ini dengan pertembungan sengit antara kumpulan pro-kerajaan dan pro-pembangkang berlaku di lima universiti manakala di Universiti Putra Malaysia (UPM) kumpulan anti-kerajaan memboikot pilihanraya itu buat kali kedua.

Lima institusi pengajian tinggi awam (IPTA) itu ialah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Univerisiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Malaya (UM) and Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Kumpulan anti-kerajaan yang memboikot pilihanraya kampus pada tahun lalu, kali ini kembali ke gelanggang politik kampus walaupun mendakwa pelbagai peraturan yang tidak adil dikenakan oleh pentadbir universiti.

Sementara itu di UPM, kumpulan anti-kerajaan dalam sdiang medianya pagi tadi melahirkan ketidakpuasan terhadap penggunaan sistem pengundian eletronik yang disifatkan sebagai suatu yang tidak adil dan tidak demokratik.

Mereka akan menjalankan kempen memboikot pilihanraya di kampus tersebut. Tandatangtan para pelajar akan dikumpul untuk dihantar kepada Naib Cancelor UPM, Prof Dr. Nik Mustapha R.Abdullah selepas tamat pilihanraya berkenaan.

Sistem pengundian eletronik diperkenalkan pada tahun 2003 dan telah dikritik hebat oleh kumpulan anti-kerajaan kerana menurut mereka di bawah kaedah itu pengundian dan pengiraan undi sukar dipantau.

Di kampus induk USM pula, kumpulan pro-kerajaan menang tanpa bertanding di 10 kerusi apabila pencalonan ditutup pagi tadi. Sebanyak 15 kerusi akan menjadi rebutan calon kedua-dua pihak.

Sebanyak 34 kerusi ditawarkan di UIAM dengan lapan kerusi dimenangi tanpa bertanding. Kedua-dua kumpulan masing-masing memenangi empat kerusi berkenaan. Sebanyak 22 kerusi lagi akan menjadi rebutan antara kem pro-kerajaan dan pro-pembangkang.

Sementara itu di Universiti Malaya (UM), calon-calon anti-kerajaan bernaung di bawah kem GAGASAN dan kumpulan pro-kerajaan di bawah kem ASPIRASI. Kedua-dua kem memenuhi dewan pencalonan dengan diirinigi lebih 300 penyokong.

Sebanyak 41 kerusi dipertandingkan di UM. Apabila pencalonan ditutup, kumpulan pro-kerajaan memenangi 4 kerusi tanpa bertanding dan kem pro-pembangkang mendapat dua kerusi.

Semasa menghantar borang pencalonan, para calon diiringi dengan poster dan sepanduk serta laungan slogan. Bagaimanapun keadaan adalah terkawal.

Di Kampus UKM, Bangi pula, kedua-dua kumpulan akan bertanding merebut 34 kerusi yang ditawarkan. Dalam pada itu di UTM, situasinya masih tidak dapat dipastikan kerana pihak pentadbir universiti tersebut belum mengeluarkan senarai calon.

Bagi universiti-universiti awam lain termasuk Universiti Institut Teknologi Mara, Universiti Pendidikan Sultan Idris dan beberapa kolej universiti yang baru ditubuhkan kumpulan pro-kerajaan dikatakan akan menyapu bersih kampus-kampus berkenaan.

Selain Universiti Utara Malaysia (UUM) yang para pelajarnya sedang bercuti, para pelajar di semua 17 IPTA tempatan itu akan memilih wakil Majlis Perwakilan Pelajar masing-masing bagi sesi 2006/2007 pada Khamis ini.

No comments: