Thursday, September 27, 2007

UPM buat duit sempena Pilihan Raya Kampus

Abdul Rahman Abdullah
Thu | Sep 27, 07 | 4:15:41 pm MYT

Pada sesi pilihan raya kampus kali ini, UPM sekali lagi mencatat rekod dengan menjadi universiti yang menjadikan pilihan raya kampus sebagai medan membuat duit. Perkara ini dapat dilihat ketara sejak bermula proses pendaftaran calon pilihan raya lagi.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Perkara ini mungkin tidak disedari oleh Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Mustapa kerana terlalu sibuk untuk memenangkan calon-calon Aspirasi. Mahasiswa yang ingin bertanding merasa begitu tertindas akibat tindakan pendaftaran untuk menjadi calon pilihan raya dengan RM100 bagi setiap calon.

Tindakan UPM ini bercanggah dengan kampus-kampus lain yang mana telah menurunkan yuran pendaftaran kepada RM50 sahaja. UPM pada tahun sebelum ini hanya mengenakan RM50 sahaja untuk bertanding sebagai calon.

Tindakan menaikkan wang pendaftaran kepada RM100 ini mempunyai motif politik dimana kumpulan aspirasi yang sepenuhnya dibiayai oleh bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) tidak akan mempunyai masalah dengan kenaikan ini. Mereka tidak menggunakan duit mereka sendiri untuk bertanding.

Tindakan ini sebenarnya dipercayai untuk memberi tekanan kepada kelompok pro mahasiswa yang bertanding dengan duit sendiri. Tindakan ini mungkin difikirkan mampu untuk mengurangkan jumlah calon dari kumpulan pro mahasiswa yang betanding.

Mahasiswa bertanding bertambah terbeban apabila terpaksa menghabiskan sebanyak RM200 untuk proses rayuan, bantahan terhadap proses pencalonan mereka pada hari penamaan calon semalam.

Rayuan pertama kepada Jawatankuasa Pelaksana (JKP) yang diketuai oleh TNC HEP UPM sendiri, Prof Dr Azali.

Kemudian, rayuan kedua terpaksa dibuat sekiranya Pengerusi JKP ini menolak permohanan rayuan itu. Setiap kali rayuan RM100 dikenakan.

Lihatlah betapa pandainya UPM membuat duit melalui pilihan raya kampus pada hari ini.

Mereka mungkin tidak fikir tentang dari mana mahasiswa nak dapatkan duit sebanyak itu untuk bertanding? Hal ini jelas membebankan mahasiswa dan mengekang mereka dari bertanding dengan adil dan bersih.

Proses membuat duit ini oleh HEP UPM dikhuatiri dirancang oleh individu-individu yang tidak bertanggungjawab. TNC HEP UPM sendiri misalnya pernah dikaitkan dengan kes penyalahgunaan duit mahasiswa.

Akhir sekali, saya mewakili Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) menggesa agar pihak berwajib terutama Badan Pencegah Rasuah (BPR) melihat dengan serius perkara ini.

Kami bimbang jika perkara ini berterusan ianya bakal merosakkan sistem pilihan raya kampus dimana pilihan raya akan hanya disertai golongan yang kaya.

Golongan yang kurang mampu mengalami diskriminasi yang teruk. Kami turut risau berlaku penyelewangan dalam pengurusan wang pelajar dan ia boleh menjadi satu barah sekiranya tidak segera ditegah.

No comments: