Friday, September 28, 2007

Kecoh apabila UM terima 16 calon Aspirasi-Umno yang tidak layak

Intan Abdullah | Foto Nasir Sudin
Harakahdaily
Fri | Sep 28, 07 | 12:22:00 pm MYT

KUALA LUMPUR, 28 Sept (Hrkh) - Seawal jam 9.30 pagi, kira-kira 200 mahasiswa Universiti Malaya (UM) berhimpun di perkarangan bangunan Canseleri dan Dewan Tunku Canselor bagi menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap pengendalian proses penamaan calon pada 26 September lalu.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

ImageIa ekoran isu bantahan terhadap 16 calon yang tidak layak untuk bertanding dalam pilihan raya kampus (PRK) 2007/2008 kerana kesemua pelajar terbabit merupakan pelajar tahap akhir dalam pengajian masing-masing.

Sungguhpun begitu, 16 calon yang didakwa 'pro-aspirasi Umno', diterima bertanding untukPRK UM, walaupun mereka melanggar peraturan pilihan raya yang ditetapkan iaitu Seksyen 52(4) dan seksyen 18(a) Perlembagaan UM dan peraturan 12.1 Peraturan dan Panduan Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa(MPM) UM sesi 2007/2008.

Peruntukan tersebut menyebutkan bahawa calon bagi kerusi MPMUM perlulah di kalangan mereka yang masih berbaki dua semester (satu tahun) pengajian.

ImageSetakat ini pihak pro mahasiswa tmengemukakan dua kali bantahan berhubung kes ini, iaitu pada malam hari selepas penamaan calon dan secara rasmi pada 8.30 pagi di Kompleks Perdana Siswa hari ini.

Akan tetapi, menurut jurucakap pro mahasiswa kesemua bantahan tersebut ditolak dan tidak dilayan oleh pihak TNC HEP tanpa memberikan sebarang alasan yang kukuh.

Pagi ini, kira-kira 5 orang delegasi mahasiswa berjumpa dengan wakil Naib Canselor, Dato' Dr Rafiah Salim mengenai penjelasan tindakan pihak jawatankuasa pemilihan MPM UM yang menerima pencalonan 16 calon yang dikatakan tidak layak.

ImageDelegasi mahasiswa tersebut terdiri daripada wakil Persatuan Mahasiswa Islam UM, Umany dan kumpulan pro mahasiswa yang membawa surat bantahan.

Menurut wakil NC tersebut, satu panel penasihat undang-undang yang terdiri daripada tiga orang pegawai akan dilantik bagi membuat siasatan dan kajian terhadap bantahan yang dikemukakan oleh mereka sebelum ini.

Beliau berjanji akan menyampaikan surat bantahan tersebut kepada NC selepas ini dan meminta agar perhimpunan tersebut disuraikan secara aman.

Ketua Pengarah Keselamatan, Ismail berkata setakat ini makluman surat tersebut telah disampaikan kepada Imagesetiausaha NC yang dikenali sebagai 'kak Ton', akan membuat penilaian semula terhadap bantahan yang dikemukakan ke atas 16 calon tersebut.

Namun, jurucakap pro mahasiswa tetap mendesak agar NC sendiri memberikan penjelasan secara terbuka kepada mahasiswa berhubung alasan yang digunakan untuk melayakkan 16 calon tersebut bertanding.

Setelah itu, gerombolan mahasiswa tersebut bergerak menuju ke Kompleks Perdana Siswa (KPS), dan berhenti sejenak di depan bangunan Dewan Tunku Canselor sambil melaungkan 'Student power' dan 'Kami mahu PRK bersih'.

Teriakan mereka menarik perhatian masyarakat kampus serta pengguna jalan raya di UM yang berhenti untuk melihat aksi mahasiswa terbabit yang membawa kain rentang serta sepanduk yang berbunyi 'Awas 16 calon tidak sah sedang berkeliaran di kampus' dan Kredibiliti SPR UM tergugat'.

Setibanya di KPS, mahasiswa tersebut berhimpun di Gazebo sambil delegasi pro mahasiswa pergi berjumpa dengan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UM untuk mendapatkan penjelasan mengenai isu 16 calon yang tidak sah seperti yang didakwa mereka sebelum ini.

Suasana gamat seketika dengan laungan slogan-slogan oleh kumpulan mahasiswa yang turut diawasi oleh pegawai-pegawai keselamatan serta beberapa kakitangan universiti yang dilantik bagi memantau gerak geri mahasiswa dalam tempoh PRK berlangsung. - mr

No comments: