Thursday, September 27, 2007

Calon bukan Aspirasi-Umno di UPM, UM mula ditekan

Intan Abdullah
Harakahdaily
Thu | Sep 27, 07 | 4:36:44 pm MYT

Setelah tamat proses penamaan semalam, semua calon yang terlibat dengan pilihan raya kampus(PRK) telah memasuki fasa kempen yang akan berjalan selama enam hari sehingga 2 Oktober akan datang.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Hari penamaan calon semalam menyaksikan pelbagai peristiwa menarik di beberapa kampus selain membuktikan pihak Hal Ehwal Pelajar terus menjalankan taktik kotor untuk memenangkan kumpulan Aspirasi-Umno secara mudah.

Ia termasuk jumlah wang taruhan yang perlu disediakan oleh seorang calon di Universiti Putra Malaysia yang mencecah RM200.

Mahasiswa yang bertanding bertambah terbeban apabila terpaksa menghabiskan sebanyak RM200 untuk proses rayuan dan bantahan terhadap proses pencalonan mereka.

Berbeza keadaannya di kampus-kampus lain yang telah menurunkan kadar deposit tersebut kepada RM50 sahaja.

Bagi calon-calon Aspirasi-Umno, wang sebanyak itu tentulah tidak mendatangkan masalah kepada mereka dibantu dari segenap segi oleh HEP dan pemimpin Umno-BN sendiri.

Situasi kempen PRK bermula dengan pelbagai insiden yang bercanggah dengan prinsip demokrasi itu sendiri khususnya di beberapa kampus tertentu.

Calon-calon yang menggelarkan diri mereka sebagai pro-mahasiswa (iaitu bukan kumpulan Aspirasi-Umno) dari Kolej Canselor UPM juga telah dipanggil oleh pengetua kolej serta diugut untuk diambil tindakan tatatertib kerana bertanding dalam pilihan raya kali ini.

Cukup mengecewakan apabila ugutan dan ancaman bukan sahaja diterima daripada pelajar kumpulan Aspirasi-Umno tetapi kumpulan bukan Aspirasi itu turut dikecam pengetua-pengetua dan staf kolej.

Dalam satu perkembangan lain di Kolej 11 UPM, pihak kolej mengeluarkan surat ancaman agar setiap majlis tertinggi mahasiswa di kolej berkenaan tidak terlibat dalam pilihan raya kali ini terutama sekali untuk turut bertanding.

Kumpulan Aspirasi-Umno di UPM turut menamakan kumpulan mereka kali ini dengan tema "harimau maut".

Perkara itu secara tidak langsung mencetuskan persoalan di kalangan mahasiswa, "adakah kumpulan Aspirasi-Umno sudah hendak mati?"

Namun, segalanya terjawab apabila sticker haram kumpulan Aspirasi ini yang ditampal di merata tempat termasuk cermin-cermin dan pintu masuk fakulti dengan lambang harimau.

Ada pihak mentafsirkan bahawa maksud di sebalik lambang berwajah harimau itu ialah: "Jangan lawan aspirasi, jika tidak harimau akan menyerang dengan serangan maut."

Justeru, tidak hairan kalau ada pihak yang sanggup melakukan perbuatan tidak yang senonoh, antaranya menghina calon pro-mahasiswa dengan mengugut mengatakan calon bukan Aspirasi-Umno ini sebagai penyokong pembangkang.

Calon pro-mahasiswa juga dikatakan tidak bersyukur kepada kerajaan apabila bertanding dalam pilihan raya kampus kali ini.

Situasi ini sebenarnya sangat mirip kepada modal kempen Umno-BN dalam kancah politik negara menjelang sesuatu pilihan raya.

Kempen di Universiti Malaya pula menghadapi kesukaran di mana calon-calon pro-mahasiswa tidak dibenarkan masuk ke kolej-kolej kediaman berbanding calon Aspirasi-Umno yang mendapat kempen percuma dari pengetua-pengetua kolej.

No comments: