Saturday, September 22, 2007

Pengumuman tarikh Pilihan Raya Kampus di akhbar, gantikan notis pembubaran?

Intan Abdullah
Harakahdaily
Sat | Sep 22, 07 | 12:53:09 pm MYT

Media arus perdana hari ini melaporkan tarikh pilihan raya kampus (PRK) 2007 seperti yang disiarkan oleh Harakahdaily sebelum ini iaitu pada 2 Oktober akan datang.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Ia diumumkan oleh Jawatankuasa Nain Canselor/Rektor dan Sekretariat Timbalan Naib Canselor, Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia yang memutuskan bahawa tarikh pembubaran MPP sesi lepas, 2006/2007 mula berkuatkuasa pada 24 September, Isnin ini.

Meskipun begitu, notis pembubaran masih belum kelihatan di kampus Lembah Klang, Utara, Selatan, mahupun Sabah dan Sarawak.

Ia sekaligus menjawab teka-teki tarikh keramat warga kampus menentukan kabinet mahasiswa yang selama ini menjadi rahsia dengan pelbagai insiden yang berlaku.

Berikut adalah petikan salah satu media yang melaporkan tentang pengesahan tarikh PRK oleh Berita Harian:

Pilihan raya kampus ditetapkan 2 Oktober

HARI mengundi bagi memilih Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) 2007/2008 semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ditetapkan pada 2 Oktober depan, manakala penamaan calon pada 26 September ini.

Pengerusi Jawatankuasa Naib Canselor/Rektor IPTA, Prof Datuk Dzulkilfi Abdul Razak, berkata berikutan itu, semua MPP 2006/2007 akan dibubarkan Isnin ini.

Katanya, tempoh berkempen bagi pemilihan kali ini ditetapkan selama enam hari, lebih panjang berbanding sesi sebelumnya iaitu hanya tiga hari.

"Sebanyak enam hari diperuntukkan untuk tempoh berkempen bermula dari tarikh pengumuman calon yang disahkan bertanding sehingga jam 11.59 malam pada 1 Oktober 2007," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

No comments: