Thursday, September 01, 2005

Selamatkan perjuangan Mahasiswa UKM

Malaysia Today, 1 September 2005

Penyenaraian nama-nama calon ini adalah bergantung kepada beberapa kriteria
yang telah ditetapkan iaitu:

(a) Mempunyai PNGK sekurang-kurangnya 2.80.

(b) Mempunyai sahsiah dan ciri penampilan identiti yang unggul.

(c) Mempunyai karisma kepimpinan yang telah diuji dengan track record yang cemerlang.

(d) Tidak pernah melakukan sebarang kesalahan yang melanggar AUKU mahupun peraturan lain universiti.

(e) Mempunyai hubungan mesra dan harmoni dengan pelbagai lapisan masyarakat kampus terutama pihak pentadbiran, pihak kolej dan pelajar.

Ada kemungkinan akan ada sekelompok lagi kumpulan yang berjuang atas nama aspirasi universiti yang akan menghantar senarai nama calon. Tetapi bagi pengetahuan Dato', golongan ini yang berjuang dengan penuh tipu muslihat (sehinggakan sanggup menggunakan nama Dato', Dr Muhammad Hussein dan nama saya sendiri) untuk mencapai matlamat mereka. Adakah ini kepimpinan yang menjadi tonggak aspirasi universiti?

Saya berasa cukup terkilan dan sedih kerana golongan sayap kiri ini hanya muncul ketika pilihan raya dan mendakwa kononnya mereka telah mendapat tempat di kalangan pelajar-pelajar lain.

Mungkin sebelum ini ada beberapa pihak melihat saya berkompromi dengan mereka tetapi diatas rasa tanggungjawab dan penuh amanah untuk melihat survival perjuangan suci aspirasi di bumi UKM ini terus mekar, maka saya tidak sanggup melihat tangan-tangan mereka mencoretkan zulmat lagi.

Untuk pengetahuan Dato', saya ada bukti-bukti yag kuat yang menyebabkan saya menolak cara dan metod golongan sayap kiri ini. Tetapi menjadi prinsip saya yang tidak suka menjaja keburukan orang lain walaupun saya ketahui mereka selalu memburukkan saya dan barisan PMUKM yang ada sekarang.

Saya juga berharap pihak Dato' boleh mengambil tindakan yang tegas dalam menentukan halatuju masa depan kepimpinan pelajar pro kerajaan di Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mereka semua yang menjumpai Dato' adalah penipu. Selamatkan perjuangan mahasiswa UKM dari tangan mereka. Selamatkan perjuangan TSB dan Aspirasi UKM daripada tangan mereka yang mengambil kesempatan untuk berkuasa demi kepentinga sendiri. Seandainya perlu, kami memohon dilakukan penyiasatan terhadap mereka kerana kumpulan ini telah banyak menyeleweng wang projek pelajar untuk diri mereka sendiri. Bantulah kami mahasiswa UKM yang cintakan perjuangan yang suci. Adakah Dato' mahu melihat golongan sayap kiri ini, yang menubuhkan kumpulan lain dengan menolak kepentingan keseluruhan gerak kerja aspirasi dan TSB demi kepentingan mereka sendiri berkuasa? Ataupun memang sudah menjadi trend kepimpinan sekarang, mereka yang paling kuat mengampu, mengambil kesempatan dan menggelapkan wang projek pelajar selayaknya menjadi pemimpin. Mungkin kerana IPT sudah ketandusan pemimpin agaknya dan mahasiswa terus menjadi lesu dan layu.

Apalagi.. siasatlah. Saya cuma menyampaikan berita.

tayabeskal corp

2 comments:

SEKJEN PENA 98 said...

Memang banyak yang pergi
Tidak sedikit yang lari
Sebagian memilih diam bersembuyi
Tapi… Perubahan adalah kepastian
dan untuk itulah kami bertahan
Sebab kami tak lagi punya pilihan
Selain terus melawan sampai keadilan ditegakan!

Kawan… kami masih ada
Masih bergerak
Terus melawan!
www.pena-98.com
www.adiannapitupulu.blogspot.com

alumni STAN said...

nice blog...! and nice articel..