Thursday, September 01, 2005

GPMS: Konspirasi jatuhkan Suhaimi Ibrahim ?

sumber: Buletin Utama 1-7 September 2005

KUALA LUMPUR: 'Sudah jatuh ditimpa tangga' begitulah nasib menimpa Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Suhalmi Ibrahim bila dengar ura-ura beliau akan dicabardalam mesyuarat tahunan gabungan itu tidak lama lagi. Jika benar Suhaimi dicabar maka menguatkan spekulasi sebelum ini wujud konspirasi politik menjatuhkan Presiden GPMS berwibawa tersebut.

Suhaimi, sebelum ini adalah bekas Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) berjaya memartabatkan majlis itu dengan beberapa siri pendekatan kepimpinan meningkatkan pembangunan belia di negara ini. Beliau juga memperjuangkan agar MBM mempunyai bangunan sendiri di Bandar Tun Razak, Cheras.

Selepas MBM mempunyai bangunan dan sedikit dana menggerakkan aktiviti belia di negara ini, kerusi presiden terus menjadi panas dan kini disandang Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo. Selepas melepaskan kerusi Presiden MBM, pada 1997 Suhaimi mengambil inisiatif menghidupkan semula GPMS diasaskan oleh Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. Pentadbiran GPMS dijalankan di sebuah bangunan JKR uzur berdekatan Bank Negara. Di bawah kepimpinan Suhaimi banyak memfokuskan pendidikan pelajar-pelajar Melayu luar bandar. GPMS juga membawa pelajar, Nor Amalina mendapat 17 Adalam Sijil Pelajaran Malaysia 'road show' ke seluruh negara bagi berkongsi pengalaman kejayaannya itu.

GPMS juga banyak mengadakan kursus motivasi dan seminar-seminar meningkatkan kecernerlangan pelajar Melayu dalam pendidikan cuma kurang mendapat publisiti pihak media. Jika benar desas desus bertiup kencang jawatan Presiden GPMS bakal dicabar, maka bolehlah dianggap ada pihak mula irihati dengan pencapaian Suhaimi berjaya meningkatkan taraf pendidikan anak Melayu di negara ini. Jika faktor usia dijadikan penyebabnya, Suhaimi lebih muda dibandingkan dengan Pengerusi Belia 4B, Datuk Seri Dr Mohd Ali Mohd Rustam.

"Tak ada sebab faktor usia dijadikan alasan kerana Suhaimi masih muda cuma mungkin wujud konspirasi politik sengaja menjatuhkannya," kata satu sumber enggan menjelaskan lebih lanjut tapi merasa kesal, selepas sesuatu pertubuhan berjaya diterajui dengan baik oleh Suhaimi maka adalah pihak akan merebut kerusi disandangnya.

No comments: