Saturday, September 10, 2005

‘Amfibia’ dalam UKM

Malaysia Today, 10 september 2005

Oleh: Heidi Mehdi

Memang tak sangka, UKM yang disemarakkan penubuhannya atas nama perjuangan rakyat, kini identitinya bagaikan ‘gelap menanti gulita’. Kebebasan akademik, yang satu ketika dulu menjadi amalan dunia intelektual, hari ini sudah berkubur.

Dengan penyingkiran Prof. P. Ramasamy (FSSK) dan Prof Shaharir Mohamad Zain (FST), maka tiada apa-apa lagi alasan yang dapat membuktikan bahawa kebebasan akademik di sini masih lagi wujud. Nyata sekali, rentetan panjang gugatan terhadap kebebasan akademik, akhirnya bernoktah di sini.

Bermula dari Surat Akujanji, kenaikan pangkat akademia secara terpilih, pemilihan naib canselor yang ‘Umno tulen’, kekangan suara intelektual, kini, atau lebih terang-terang lagi, tibanya waktu penyingkiran semua musuh-musuh politik kampus yang suka membuat ‘bising’!

Namun begitu, kekesalan yang terbesar bukanlah kerana kehilangannya dua tokoh akademik ini, sebaliknya etika intelektual di kalangan sejumlah besar ahli-ahli akademik UKM yang lain, terutamanya dalam mengharapkan dukungan dari rakan seangkatannya.

Di UKM, yang dulunya kaya dengan wacana ilmu - menandai kemeriahan budaya intelektual - tetapi hari ini, telah miskin dengan kejujuran dan keberanian. Hakikatnya, kuliah-kuliah falsafah yang diajar di sini sudah tidak lagi mencerminkan hasrat falsafah itu sendiri.

Falsafah, ilmu yang dekat dengan tema kebebasan sewajarnya bukan sahaja mendidik jiwa merdeka dalam diri para mahasiswa, sebaliknya juga para ahli-ahli akademiknya harus menunjukkan satu contoh ‘kepimpinan ilmu’ buat warga kampus yang lain.

Tetapi, bayangkanlah bila adanya teman-teman akademik mereka yang dianiayai oleh pengurusan universiti, ataupun oleh Kementerian Pengajian Tinggi, maka ke mana menghilangnya ilmu-ilmu yang mereka kokokkan dalam kuliah itu?

Jaguh-jaguh ilmu falsafah (kononnya) seperti Dr. Wan Mohd Nor Wan Daud (ATMA), Prof. Abdul Latif Samian (PPU), Prof. Yussof Othman (FST), Prof. Baharuddin Yatim (Institut Sains Angkasa, UKM), Prof. Shamsul Amri Baharuddin (IKON), Dr. Supyan Hussein (ATMA) dll, ke mana mereka menyorok diri selama konflik ini tercetus?

Maaflah, jika saya katakan mereka semua ini adalah sebahagian daripada ‘amfibia’ di kalangan warga UKM. Dengan sifat dua alamnya, mereka ini seolah-olah ingin memberitahu, bahawa meskipun dua rakannya ini telah tersingkir, perjuangan akan tetap diteruskan. Ah, percaya kita dengan janji manis mereka ini? Perjuangan apa yang mereka tahu?

Untuk ‘amfibia’ ini, usahlah berdalilkan strategi dan kebijaksanaan lagi, kalau anda sendiri tidak mampu menjiwai ilmu yang anda sendiri ajarkan kepada para mahasiswa. Hentikanlah hipokrit tersebut, terus-terang saja bahawa anda kini telah ditundukkan oleh materialistik!

Ahli akademik dewasa ini nama saja mencintai kebenaran dan kebijaksanaan, yang kononnya bertanggungjawab membangun kembali semangat falsafah dan membina tamadun ilmu, tetapi sedihnya merekalah yang menderitai ‘misosophy’ - fobia pada kebenaran dan kebijaksanaan. Nah, kezaliman yang jelas di hadapan mata, kenapa enggan disanggah?

Mula detik ini, UKM wajar sekali mengharamkan nama-nama seperti ahli-ahli falsafah seperti Socrates, Descartes, Hagel, Durkheim, Sartre dll dari terus disebut dalam pagar kampus, kerana warga UKM sudah dihukum untuk tidak bebas lagi. Justeru, apa guna lagi kita belajar falsafah?

No comments: