Monday, January 09, 1995

Ulasan Bab "Politik Kampus Sepintas Lalu

"Sudut Pidato" dan "Kelab Sosialis" pencetus politik kampus


Oleh

Kamal Azman

(kamal_azman@yahoo.com)

Buku "Di Sebalik Tabir Politik Kampus" dalam bab pertama bertajuk " Politik Kampus Sepintas Lalu" dipecahkan kepada tajuk kecil iaitu; pengenalan, aktiviti politik kampus, pilihanraya kampus dan percaturan politik kampus.

Gerakan siswa bermula seawal tahun 60-an berpusat di Universiti Malaya. Sudut pidato yang diperkenalkan pada 27 Mei 1966 menyemarakkan lagi minat siswa untuk berpolitik kerana hampir kesemua demonstrasi yang diadakan selepas tarikh itu dimulai dengan perbahasan di sudut pidato itu.

Penubuhan Kelab Sosialis Universiti Malaya lebih menyemarakkan lagi kegiatan politik pelajar khususnya aliran sosialisme.

Fahaman sosialisme begitu mendominasi pelajar pada awal dan pertengahan tahun 60-an,meskipun telah muncul aliran pelajar berfahaman islamis, namun kumpulan itu masih dianggap lemah. Pada 13 Mei 1969 kedua aliran pelajar ini telah bergabung tenaga menyertai demonstasi 13 Mei dan sebelumnya mengadakan protes anti-Tunku (Tunku Abd. Rahman), Perdana Menteri Malaysia yang pertama.

Kepulangan pelajar-pelajar dari Timur Tengah pada tahun 70-an, yang menjadi tenaga pengajar di dalam kampus dan aktivis masyarakat telah menguatkan kumpulan pelajar Islamis. Aktivis-aktivis pelajar bekas pelajar telah menubuhkan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Kebangsaan(PKPIM) dan seterusnya Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM) yang memberi impak besar kepada pergerakan politik kampus.

PKPIM dan ABIM merupakan badan luar yang berjaya menyerap masuk ke dalam kampus menggunakan faltform rasmi pelajar iaitu Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya(PBMUM) dan Persatuan Mahasiswa Islam Univesiti Malaya(PMIUM).

Manalaka kepulangan pelajar-pelajar dari barat terutamanya United Kingdom, telah menyebabkan pengaruh Islamic Representative Council (IRC) telah mula menular ke dalam kampus. Mereka bergerak secara rahsia dan mempunyai pengikutnya yang tersendiri.

Pada ketika itu pelajar proPAS, proABIM dan proJIM, berlandaskan flatform PMIUM dan PBMUM saling bekerjasama untuk menentang pengaruh sosialisme.

Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya(PMUM) merupakan badan pelajar yang menjadi rebutan antara dua kumpulan ini.Penulis bersetuju pada awal tahun 80-an kumpulan islamis telah mula mendominasi dan menguasai sepenuhnya kampus tersebut.

Mengikut penulis kebangkitan pelajar aliran islamis yang berlainan kumpulan itu pada akhirnya, telah menyebabkan perebutan kuasa antara satu sama lain. ABIM, PAS dan JIM berlumba-lumba untuk mencari pengaruh dan menawan hati siswa/i kampus.

Pada pertengahan 80-an, penulis mengatakan aliran politik pelajar telah menyaksikan pertembungan baru antara dua kumpulan pelajar iaitu; pelajar proUMNO dengan proPAS. ABIM dan IRC membentuk kumpulannya sendiri dan bergerak secara sendirian ataupun melakukan kerjasama antara kedua kumpulan besar itu.Pada awal 80-an bekerjasama dengan kumpulan proPas tetapi pada awal 90-an bekerjasama pula dengan pelajar proUMNO pula.

Manakala Tabligh dan Arqam tidak berminat untuk berpolitik.

Walaupun pada asasnya mahasiswa terikat dengan AUKU tetapi mahasiswa telah bergerak secara underground mencorakkan politik negara. Pada pilihanraya umum 1990 mahasiswa proPAS membentuk "Gabungan Pelajar Islam Semenanjung"(GAMIS) dengan manifestonya "Selamatkan Malaysia Dengan Mewujudkan Keadilan, Kebebasan dan Kebenaran". Manakala mahasiswa proUMNO menubuhkan "Angkatan Mahasiswa Negara"(AMAN). Kedua-dua kumpulan pelajar ini terlibat secara langsung dalam pilihanraya umum negara.

Menurut penulis, oleh kerana peranan pelajar amat penting dalam politik negara, kedua-dua parti UMNO dan PAS menubuhkan biro pelajar di bawah sayap pemuda masing-masing. Pemuda UMNO menubuhkan Biro Hal Ehwal Pelajar(HEP) manakala Dewan Pemuda PAS menubuhkan Jawatankuasa Pelajar PAS(JPP).

No comments: