Sunday, January 01, 1995

Buku Politik Kampus Di Sebalik Tabir

Gerakan Siswa

Politik Dakwah Universiti Teknologi Malaysia

Petikan "Buku Politik Kampus Di Sebalik Tabir", Pustaka Generasi Baru, 1995, Mohd. Shuhaimi Al Maniri, hlm.117-136

Kebangkitan Pengaruh PKPIM di UTM

Muhammad Abu Bakar (1987) menyebut, pada peringkat awal awal kesedaran Islam di kampus dimainkan oleh PKPIM dengan kemuunculan tokoh-tokoh muda seperti Anwar Ibrahim di dalamnya. Kemudian peranan tersebut diambil alih secara beransur-ansur dan besar-besaran oleh kumpulan-kumpulan persatuan Islam di kampus.

Mengikut Zainah Anwar (1986), di UTM pada awal 1970'an terdapat seorang pejuang kebangkitan semula Islam yang memainkan peranan penting mempengaruhi pelajar-pelajar universiti ke arah mengamalkan Islam seluruhnya iaitu Imaduddin Abd.Rahim seorang rakyat Indonesia dari Institut Teknologi Bandung yang terkenal sebagai pusat kegiatan politik dan dakwah Islamiah pelajar di Indonesia.


ABIM sebuah gerakan Islam popular ketika itu gagal membawa Imaduddin Abd. Rahim (seorang tokoh kebangkitan Islam keturunan Indonesia yang sangat popular dikalangan pelajar Islam) dan pengikutnya bekerja dalam rangkaian mereka kerana berlaku persengketaan di antara Imaduddin dengan ABIM.

Keengganan Imaduddin ini menyebabkan PKPIM sukar hendak menubuhkan persatuan Islam di UTM dan akibatnya ia kalah dalam pilihanraya pelajar tahun 1972. Sejak awal 1970'an, Imaduddin Abdul Rahim yang sebagai pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia begitu mengadakan ceramah-ceramah agama untuk kumpulan-kumpulan pelajar yang pada pandangannya memiliki ciri-ciri kepimpinan di kampus-kampus di Kuala Lumpur.

Di UTM, Imaduddin membentuk kumpulan dakwah teras yang terdiri dari 100 orang pengikut [Zainah Anwar, 1986].PKPIM pada waktu ini menjadi wadah yang paling popular dan penting di dalam gerakan pelajar sebagai 'turning point' ke arah perpaduan fikrah dan idealisma mahasiswa mengatasi wadah-wadah lain di era 1970'an. Kejayaan dan kewibawaan PKPIM begitu baik kerana kerjasama erat dengan 'abang kandung'nya ABIM. Pada peringkat awal ini ABIM dan PKPIM banyak menimba pengalaman dari Himpunan Mahasiswa Islam (HMI) di Indonesia yang lebih berpengalaman untuk merumuskan idea-idea serta hujah-hujah intelektual bagi menyokong seruan mereka.


Dengan sekatan terhadap penglibatan mahasiswa dalam hal-hal politik, maka dengan mudah Islam menjadi satu-satunya jalan yang selamat untuk pelajar-pelajar menyuarakan keluhan mereka, mengem bleng tenaga, menenuhi tuntutan untuk berkhidmat kepada masyarakat dan mencari kelegaan dari tekanan-tekanan yang berpunca dari kehidupan universiti serta cara hidup di bandar [Zainah Anwar, 1986].


Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam SeMalaysia (PKPIM) di bawah pimpinan Anwar Ibrahim telah menerajui semangat kesedaran Islam yang kukuh di kalangan pelajar dengan baik dan mantap seterusnya berjaya menyatukan pimpinan universiti-universiti di dalam satu wadah. PKPIM juga menjalinkan hubungan dengan pertubuhan luar negara melalui wadah Persatuan Mahasiswa Islam Asia Tenggara (PEMIAT) dan juga Islamic International Federation of Student Organisation (IIFSO) telah mewujudkan rangkaian pelajar Islam sedunia yang teratur dan saling membantu (mutual support).


PKPIM ini telah ditubuhkan hasil resolusi "Seminar Pelajar Islam SeMalaysia" pada 31hb. March, 1961 di Universiti Malaya oleh sekumpulan 10 orang pemimpin pelajar dari 5 buah Institusi PengajianTinggiketika itu, iaitu Universiti Malaya, Maktab Teknik Kuala Lumpur (sekarang Universiti Teknologi Malaysia), Maktab Pertanian Malaysia (sekarang Universiti Pertanian Malaysia), Kolej Islam Malaya (sekarang Maktab Perguruan Islam) dan Maktab Perguruan Bahasa (sekarang Institut Bahasa).


Sebelum wujudnya PKPIM, terdapat beberapa persatuan yang mewakili generasi pelajar ketika itu, misalnya Gabungan Pelajar Melayu Sememanjong (GMPS) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Malaysia (PKPM) yang ditubuhkan lebih awal. PKPIM dan GPMS masih bergerak sehingga sekarang, tetapi PKPM telah berkubur berikutan berkuatkuasanya AUKU, 1975.


Pada peringkat awalnya PKPIM dan GPMS didapati mampu bekerjasama dan mengamalkan konsep "kepimpinan terbuka". Mulai pertengahan 1960'an, kedua-dua persatuan tidak boleh lagi bekerjasama disebabkan mempunyai padangan yang berbeza berhubung dengan isu-isu yang kontroversi ketika itu seperti isu anti-Tunku, Telok Gong, autonomi Universiti dan lain-lain.


Sejak ini kepimpinan PKPIM mengambil sikap berhati-hati dalam proses melantik pemimpin pelapis supaya kepimpinan baru menerus-kan kesinambungan pegangan dan sikap PKPIM sebelumnya. Bermula awal dekan l970'an, PKPIM semakin tegas dan lantang memperjuang-kan aspirasi Islam mereka.


Muhd Idris Ibrahim dalam artikelnya, "Sekitar Perjuangan PKPIM" menyebut, perjuangan PKPIM bukan hanya berfokus kepada pelajar-pelajar tetapi melewati batas-batas pelajar malah melewati batas-batas geografi apabila ia menyuarakan keperihatinannya terhadap masalah umat Islam di dunia lain seperti masalah di Palestine, di Patani dan Mindanao, Filipina. PKPIM ketika itu mendapat sambutan yang menggalakkan bukan sahaja di kalangan pelajar malah masyarakat dan kerajaan. Akhbar PKPIM bernama Suara Siswa pernah diharamkan oleh kerajaan. Beberapa aktivis PKPIM ketika itu pernah ditangkap di bawah ISA.

Zaman kegemilangan PKPIM terncat bila berkuatkuasanya AUKU, 1975 dan kemudian berpecahnya gerakan Islam di awal dekad 1980'an. Gerakan mahasiswa menjadi semakin rancak dan panas apabila kumpulan-kumpulan mahasiswa di bawah wadah PKPIM yang membawa suara Islam mula menerajui persatuan-persatuan mahasiswa di universiti termasuk di Universiti Teknologi Malaysia. Selepas berkuatkuasanya Akta Universiti (pindaan) 1975, hubungan PKPIM persatuan-persatuan mahasiswa di kampus terputus disebabkan sekatan tersebut. Kebanyakkan kegiatan mahasiswa hanya bertumpu kepada program di kampus masing-masing. Malah PKPIM sendiri terumbang ambing pada masa ini, tetapi pengaruhnya ke atas mahasiswa di kampus tetap berterusan. Pada masa ini mereka hebatkan kegiatan memperteguhkan kefahaman dan fikrah Islam di kalangan pendokong-pendokongnya.


Kekuatan pengaruh Islam ketika itu di sini kerana kemunculan tokoh-tokoh muda berjiwa Islam dalam berbagai gerakan Islam ABIM dan sebagainya. ABIM pada masa ini dianggap sebagai 'sayap kanan' PAS bagi membekalkan kader-kader Islam di kalangan pelajar secara tidak langsung membantu PKPIM sebagai wadah popular untuk pelajar Islam bernaung.


Kemunculan kumpulan Islam menguasai persatuan-persatuan mahasiswa memberikan erti yang besar terhadap perkembangan di UTM dan kawasan sekitarnya. Berbagai program bercorak keagamaan dilaksanakan menggantikan aktiviti-aktiviti bercorak hiburan pesta-pestaan untuk bersuka ria. Program seperti ceramah, kuliah maghrib dan subuh, forum, simposium, kursus kesedaran dan kepimpinan Islam dan sebagainya memenuhi dairi kegiatan mahasiswa.

Begitu juga berbagai-bagai risalah dan makalah Islam begitu banyak diterbitkan sama ada oleh PMIUTM ataupun PMUTM dan lain-lain persatuan dengan berbagai nama seperti Suara PMIUTM, Risalah PMI, Mimbar Jumaat, Suara Siswi Islam, Nada Kampus dan sebagainya.


Beberapa jemaah atau individu tertentu di kampus kurang menggemari corak PMIUTM dan PMUTM yang dikatakan lebih bersifat 'politicized' dan 'radikal'. Sungguhpun pada hakikatnya semua jemaah Islam seperti Tabligh, Al-Arqam, IRC, ABIM, PAS dan lain-lain bercita-cita untuk menegakkan Islam tetapi corak pemahaman dan pemba-waannya tetap berbeza. Tabligh dan Al-Arqam didapati tidak 'berminat dengan politik sebagaimana ABIM, IRC dan PAS. Tanggapan sebegini menghalang mereka melibatkan diri secara langsung dengan PMIUTM dan PMUTM.


Ketika ini juga Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia (PMIUTM) dan Persatuan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (PMUTM) yang dikuasai oleh kumpulan Islam sedang dalam proses penyesuaian dengan 'rentak' baru selaras dengan berkuat kuasanya Akta Universiti (pindaan) 1975 dan terputusnya hubungan dengan persatuan pelajar di luar kampus. Era ini bolehlah dianggap sebagai era permulaan dalam pergerakan mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia. Kumpulan Islam sentiasa menguasai politik kampus di Universiti Teknologi Malaysia kecuali pada sesi 1979/80 di mana kumpulan nasionalis berjaya menguasai PMUTM.


Pada penghujung tahun l970'an ini (sesi 1979/80), kumpulan Islam bukan sahaja tewas di UTM malah hampir di semua kampus. Malah sebelum itu pada 15hb. Februari, 1979 seorang tokoh belia Islam, Ustaz Fadhil Mohd Nor (sekarang Yang Dipertua PAS) tela h disingkirkan secara rasmi dari tugasnya sebagai pensyarah UTM. Pada masa ini kumpulan 'sederhana' yang berjiwa nasionalis berjaya menyingkirkan kumpulan Islam dari teraju kepimpinan mahasiswa dengan bantuan pihak tertentu. Di Universiti Teknologi Malaysia, mahasiswa terpengaruh dengan kepetahan Annuar Musa berpidato telah memberikan kesempatan kepada beliau menjadi Presiden PMUTM ketika itu.


Kekalahan kumpulan Islam ketika ini mungkin disebabkan berlaku ketidaksefahamanan antara puak radikal yang dipelopori oleh mereka yang baru pulang dari luar negara dengan golongan sederhana yang diamalkan oleh PKPIM. Disebabkan masa yang diambil untuk mencegah polemik ini amat perlahan dan kurang berkesan pula telah memberikan pukulan "maut" kepada mereka. Krisis idealisma ini boleh di'bendung' dengan tidak memperbesarkan masalah-masalah ranting dan mempermudahkan masalah pokok.


Di kalangan aktivis-akhvis mahasiswa terdapat juga beberapa 'modernis' yang tidak senang melihat berlakunya pertentangan antara Islam dengan pemikiran barat dan berusaha membawa idea-idea modernisasi ke dalam masyarakat Islam tanpa menyedari kesan dan implikasinya. Berbagai usaha dijalankan di antaranya adalah cuba menyatukan sosialisma dengan Islam menjadikan sosialisma Islam, menggabungkan nasionalima dengan Islam menghasilkan nasionalima Islam dan sebagainya.

Di Indonesia pernah cuba diusahakan gabungan nasiona-lisma, agama dan komunis menghasilkan NASAKOM. Berkembangnya modernisma dalam masyarakat Islam kerana kejahilan umat Islam itu sendiri. Idea ini juga di'import' oleh golongan tertentu di Malaysia tetapi gagal mendapat sambutan.





No comments: