Sunday, January 22, 1995

Kelesuan berpunca daripada penguatkuasaan AUKU

Ulasan bab" -Tragedi Kelesuan Politik Kampus"

Kelesuan berpunca daripada penguatkuasaan AUKU

Oleh

Kamal Azman

(kamaazman@hotmail.com)

Maksud penulis "tragedi kelesuan politik kampus" apabila wujudnya kontradiksi di antara dua zaman iaitu zaman sebelum AUKU(1960-1974) dengan zaman selepas AUKU (1975-1990). Zaman sebelum AUKU penuh dengan kontraversi, demonstrasi dan antiestablisment, manakala selepas AUKU bercorak dalaman, sederhana dan kebajikan pelajar.

Penulis mengupas persoalan-persoalan asas yang diistilahkan "tragedi kelesuan" dengan melemparkan bentuk-bentuk persoalan.Benarkah mahasiswa menggugat? gerakan mahasiswa tergugat? AUKU punca kelesuan? Kerajaan tidak terlibat dalam melesukan politik kampus? HEP berpolitik? MPP tidak berfungsi? Mahasiswa tidak boleh berpolitik? Program orentasi gagal?, Ancaman 3D? dan Imej pondok kampus?

Apa kaitan persoalan itu dengan tragedi politik kampus? Pada penulis, faktor-faktor kelesuan berpunca daripada sikap aktivis mahasiswa, AUKU, MPP, HEP dan kerajaan(Menteri Pendidikan). Semua jawapan itu terangkum dalam persoalan-persoalan yang dikemukakan itu.

Turut dikupas mengenai 'sindrom' atau tanggapan negatif sesetengah pihak berkenaan imej politik kampus-'sindrom 3D' dan 'imej pondok'.

Penulis telah membawa kita menghayati kegiatan siswa sebelum AUKU(sebelum 1970) yang disimpulkan sebagai boleh menggugat kerajaan. Muhamad Abu Bakar dalam bukunya "Mahasiswa Menggugat" meletakkan dua frasa kegiatan siswa ini. Frasa pertama dinama frasa permulaan(1959-1965). Pada frasa ini, kegiatannya kurang menggugat hanya tertumpu kepada aspek dalam kampus dan kebajikan. Frasa kedua dinamakan frasa peralihan(1965-1970).

Maksud frasa peralihan ialah peralihan daripada tumpuan dalaman kampus dan kebajikan kepada aspek luaran dan kebajikan masyarakat luar kampus kepada zaman kontraversi dan demonstrasi. Sudut pidato(Hisyamudin Rais,1966); demonstrasi anti-AS-Hanoi-Haiphong,(Anwar Ibrahim,1966); pembelaan Hamid Tuah(Hisyamuddin Rais,1967) anti-Rusia-penaklukan Czechoslovakia(Anwar-1968),anti-Tengku(Anwar Ibrahim,1969), .Membantah pemecatan Abd. Rahman Yaacub-Menteri Pelajaran(Anwar Ibrahim, 1970),Demo Papan Tanda UM(Anwar Ibrahim, 1970),demo anti-AUKU(Anwar Ibrahim, 1971), Demonstrasi Baling(Anwar Ibrahim, 1974) dan demonstrasi Tasik Utara (Hisyamuddin Rais, 1974)

Kemuncaknya, kuasa siswa berusaha untuk 'merampas kuasa' pentadbiran universiti yang telah dilakukan oleh "Majlis Tertinggi Sementara"(MTS-Anwar Ibrahim) pada 20 September 1974. Tetapi tidak lama kemudian kumpulan pelajar lain yang bergelar "Majlis Tertinggi Nasional"(MTN-Hamzah Zainuddin) berjaya mengambilalih kuasa dan menyerahkan kepada naib canselor semula.

Selepas zaman AUKU, "sudut pidato" telah dibenar semula oleh naib canselor Universiti Malaya, Dr. Syed Hussein Alatas pada tahun 1989, malangnya sudut pidato yang cuba dihidupkan semula itu tidak dipersetujui oleh Menteri Pendidikan, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Menurut penulis, tindakan membatalkan sudut pidato sebagai "double standard" dan membantutkan kelahiran aktivis pelajar kerana Datuk Seri Anwar, sebelum menjadi menteri pendidikan merupakan suara siswa yang paling lantang menganjurkan demonstrasi dan menentang AUKU.

Penulis seolah-olah menyalahkan faktor kelesuan politik kampus ini berpunca daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri, kerana tokoh pelajar itu dianggap penulis sebagai 'orang yang memahami' dan 'dilahirkan atas flatform pelajar', kini telah mempunyai kuasa untuk merubah-sebagai menteri pendidikan(1986-1990)-tetapi telah bertukar pula menjadi faktor penghalang pula dan berusaha mempertahankan status quo yang sedia ada.

No comments: