Wednesday, June 08, 2005

Forum Gerakan Mahasiswa: Cabaran dan Harapan [Siri 3]

Forum Gerakan Mahasiswa: Cabaran dan Harapan [Siri 3]


Hit = [ 142 ]

sumber - UmmahOnline Team 04:30pm 08 Jun 2005

Berasaskan dari semangat jamak perspektif, ForumNet ini dicetuskan untuk menghimpunkan ragam cerapan dalam melihat sesuatu perkara bagi dinilai sendiri oleh para pembaca. ForumNet kedua yang bertema Gerakan Mahasiswa: Cabaran dan Harapan ini telah menghadirkan banyak pertanyaan menarik dari para pembaca, dan kami akan menyiarkannya secara bersiri.

Selain daripada itu, bagi memeriahkan lagi usaha ini, para pembaca sangat-sangatlah digalakkan menulis artikel atau surat kepada pihak Ummahonline.com sekiranya mereka tidak bersetuju atau tidak berpuas hati dengan idea-idea yang disuarakan oleh para panelis di sini dengan mengemukakan hujah-hujah yang ilmiah, rasional dan kritis berdasarkan teori-teori agama dan sains sosial Barat.

Akhir, Ummahonline.com ingin merakamkan setinggi-tinggi perhargaan buat para panelis yang sedia berkorban masa dan idea, serta tidak dilupakan kepada mereka yang mengirimkan pertanyaan dan para pembaca Ummahonline.com yang setia menanti jawapan panelis. Moga-moga program ini dapat diteruskan dengan lebih sempurna lagi pada masa akan datang dalam mengungkapkan tema-tema yang berbeza dan pastinya menarik!


Para panelis:

Noor Amin Ahmad
Naib Yang Dipertua MPPUPM (menang atas tiket Aspirasi) tetapi berbicara dalam ForumNet II ini atas nama peribadi.

Nik Nazmi Nik Ahmad
Penuntut King's College, London. Pernah terlibat di National Union of Students UK, dan bekas editor & pengasas SuaraAnum.com

Azwiralbukhairi Ab Aziz
Kini sebagai Setiausaha Agung PKPIM. Tulisannya banyak mengupas isu-isu keislaman, kemahasiswaan dan kesejagatan.

Helman Sanuddin
Mantan Setiausaha Agung MPPUiTM 1999/2000. Salah seorang daripada mangsa ISA7.

Ali Bukhari Amir
Aktivis gerakan mahasiswa USM. Sebelum ini pernah menjadi editor majalah Kampus.


SOALAN KELIMA: Parasit sosial; istilah yang di utarakan oleh Amien Rais bagi mengambarkan kelesuan gerakan mahasiswa. Mungkinkah iklim mahasiswa Malaysia dewasa ini sudah boleh disifatkan mencapai tahap parasit sosial? Muhaimin Muda, Student U.K


AMIN: Lesu itu dari sudut apa? Adakah kerana tidak ada lagi demonstrasi maka ia dikira lesu? Bagi saya lesu ini aspek minda. Sekiranya tidak ada lagi demonstrasi tetapi minda terus berfungsi menggerakkan perubahan, respon dan pengolahan idea-idea segar dalam pelbagai medium bagi saya sudah cukup baik.

Saya kekal mahu mengatakan bahawa selamanya demonstrasi bukan satu bentuk pilihan sekiranya kita punya media yang bebas, telus dan adil. Tetapi saya selalu percaya bahawa seorang diktator memang sentiasa boleh dijatuhkan melalui cara ini kerana menjadi diktator tidak mungkin ia akan membenarkan media bebas, telus dan adil... begitu juga Pilihan Raya (tidak dipanggil diktator jika ia berlaku!)


NIK NAZMI: [Tiada komen]


AZWIRAL BUKHARI: Mungkin ada kebenarannya, pelajar disuap, iklim subur ilmu yang sepatutnya berlaku tidak berlaku. Oleh itu ramai menumpang tuah dan kesenangan yang telah dibina oleh masyarakat.


HELMAN: Parasit sosial yang diistilahkan oleh Amien Rais, lebih jitu dalam mengambarkan sekelompok mahasiswa yang enggan memikirkan permasalahan masyarakat yang berlegar di dalam dan diluar kampus. Iklim Mahasiswa Malaysia kini telah mulai berubah. Musim revolusi kebangkitan Mahasiswa telah digantikan dengan zon keselesaan yang akhirnya menjumudkan pemikiran Mahasiswa.

Berbeza dengan zaman – zaman kebangkitan Mahasiswa pada tahun 70-an dan di ambang millennium 2000 dahulu, mahasiswa hari ini kurang sensitif terhadap isu – isu besar dalam dan luar Negara. Mahasiwa masa kini lebih menjiwai program – program reality show seperti Malaysian Idol, Fear Factor, Akademi Fantasi dan lainnya yang lebih kepada hiburan membazirkan minda berbanding isu – isu kemasyarakatan.

Tindakan kerajaan yang mencantas segala anasir gerakan Mahasiswa yang digelarkan sebagai ‘tangan – tangan pembangkang’ di dalam kampus telah menyebabkan Gerakkan Mahasiswa menjadi mandom. Kekusutan ini bertambah nyata bila mana blok yang digelarkan ‘kelompok Aspirasi Kerajaan’ gagal memainkan peranan besar terhadap isu – isu yang bermain di sekitar mereka atas alasan bahawa isu kemasyarakatan yang ada bukan tanggungjawab mereka. Tanggungjawab mereka sebagai pelajar untuk belajar dan lulus exam lebih banyak disuntik berbanding agenda nasional yang lebih merakyatkan mahasiswa.

Keselesaan yang dinikmati melalui program – program indoktrinasi BTN, ziarah ke putrajaya, kediaman baru di Kolej, pinjaman PTPTN dan sebagainya telah melalaikan pemimpin Mahasiswa yang sedia ada. Pujukkan massa yang memaksa mereka untuk menumpukan kepada dunia kuliah dan buku – buku akademik semata telah mematikan langkah juang mereka.

Idea meletakan filsafat mahasiswa dalam kelompok kampus dan menolak elemen luar sebagai nilai tambah pemikiran mereka telah mengosongkan sejarah gerakkan mahasiswa. Mahasiswa hanya keluar ke program – program khemah masyarakat dan anak angkat anjuran Universiti untuk mengiyakan apa yang dibuat oleh kerajaan, tetapi gagal untuk melihat apa yang diingini rakyat.

Atas sikap inilah, kelompok kepimpinan Mahasiswa yang ada pada hari ini digelarkan sebagai parasit sosial kepada dunia gerakkan mahasiswa dan masyarakat kerana mereka hanya memikirkan kepentingan diri sendiri sahaja. Walaupun ada sekumpulan pimpinan mahasiswa yang berani memanjat pintu pagar universiti untuk keluar memperjuangan nasib rakyat diluar, namun bilangan mereka agak kecil dan mereka menerima tekanan teruk oleh kerajaan bersama universiti. Vokal kumpulan ini agak lemah pada pandangan umum, namun peluang untuk kebangkitan mahasiswa masih ada walaupun nadanya tidak selantang dahulu.


ALI BUKHAIRI: Wallahu A’lam. Pendapat manusia adakalanya total betul. Adakala separuh benar. Bergantung kepada bagaimana huraiannya. Dari sudut apa, kita ini parasit sosial? Adakah kita mewawancarai beliau berhubung definisinya itu lebih mendalam?Rasa-rasanya ganjil pula ketika mendengar orang luar mentakrifkan kita begitu. Sejauh mana beliau mengenal permasalahan mahasiswa kita di sini?

Namun begitu, dalam fahaman saya (semoga saya tersilap lagi), kerajaan kita jauh lebih lama menggambarkan kita sebagai ‘parasit sosial’ secara tersirat. Tapi kita sendiri tidak menyedarinya. Apakah erti ‘parasit’ itu? Tanpa membuka kamus, konotasi ‘parasit’ menjulang makna yang jauh lebih buruk daripada ‘sampah masyarakat (sosial)’.

Sekurang-kurangnya, istilah ‘sampah’ jika dikembar dengan ‘masyarakat’, kurang menyusahkan daripada ‘parasit’.Sampah hanyalah dibuang dan mungkin boleh dikitarkan semula jika kena caranya. Tapi, ’parasit’ adalah suatu kehidupan yang jika ingin dibunuh, maknanya kita membunuh kemanusiaan, jika dibiarkan terus hidup, parasit ini akan terus bertambah menyusahkan, mengutip hasil titik peluh, kudrat dan darah masyarakat untuk kepentingan diri sendiri. Dalam makna lain, ‘lintah’, pun sejenis parasit juga.

Sekali lagi, penyakit sosial; ‘label-melabel’ hadir di dalam dunia akademik yang berjubahkan politik. Kalau ego menebal, mungkin kita akan menolaknya mentah-mentah. Kalau rasional, seperti yang saya katakan tadi, mungkin kita hantar wakil untuk bertanya kepada beliau mengenai apakah maksud sebenarnya itu. Kalau ego kita menipis, lalu kita akan mengiyakan sahajalah label ‘parasit sosial’ tersebut.

Sekarang kita boleh ambil sekurang-kurangnya tiga pendekatan. Diam, membalas semula dengan label yang boleh kita fikirkan bersama, atau pun bermuzakarah. Itu semua bergantung kepada cara kita berfikir dan menimbang berat pandangan masing-masing.

Kita juga boleh menjawab dengan melabel semula akademik berjubahkan politik itu dan mesti sedia berperang menggunakan idea juga serta bukan perarakan demonstrasi jalanan. Kesannya, boleh jadi banyak masa dan tenaga habis dalam usaha kita menangkis hujah dan mungkin kalah pula. Semuanya ada risiko yang tersendiri.

Sekali lagi, saya ingin bertanya, kita memilih yang mana? Jika saya, jawapannya ya (semoga saya tersilap lagi). Hujah saya begini. Sejak dahulu, peranan kapitalis, kaum pemodal atau lintah darat sering hadir dalam masyarakat Melayu.Bangsa kita banyak kali tertekan dan tertindas dengan sebab amalan hutang kepada ‘ceti’. Anda boleh lihat semua fenomena ini hadir dalam kebanyakan filem klasik Melayu khususnya P. Ramlee.

Sekarang, hal yang sama berlaku, lintah darat (gelaran kuno kepada kapitalis) ini menindas mahasiswa melalui berhutang. Memang banyak hadis-hadis Nabi yang selalu melarang kita dari berhutang. Selalunya orang berhutang itu akan ditimpa kehinaan selagi mana mereka belum melangsaikan hutangnya.

Program PTPTN adalah satu program yang sepatutnya membantu pelajar. Tetapi, oleh kerana ia adalah hutang, maka kehinaan itu tertimpa ke atas semua mahasiswa. Hatta mereka yang tidak meminjam PTPTN pun akan terpalit sama dalam kehinaan itu.Oleh itu kita biasa mendengar tokoh-tokoh politik, selalunya kerajaan akan sentiasa mengugut kita supaya tidak terlibat dengan hal yang bersalahan dengan Auku, jikalau tidak PTPTN akan dipotong. Sebenarnya, ada banyak lagi hal yang boleh kita ambil contoh.

Ketika kita berhutang kepada PTPTN, kita juga telah berhutang kepada KWSP.Ini kerana, saban tahun PTPTN telah berhutang berbilion ringgit kepada KWSP dan hutang ini masih belum dilunaskan. Yang memilukan dan memalukan kita, ada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakan wang ini secara ‘peribadi’ atau ‘berkumpulan’.

Jika secara peribadi, mereka lebih suka menukar telefon bimbit daripada membeli buku-buku ilmiah dan lain-lain. Kalau yang menggunakan wang PTPTN (KWSP) secara tidak bertanggungjawab dalam ‘kumpulan’, contoh yang paling ketara, mereka cenderung membuat acara nyanyian, hiburan yang tiada kaitan dengan akademik.

Kalaulah ibu bapa kita atau sesiapa sahaja yang menabung di dalam KWSP yang tahu mengenai amalan ini berleluasa di seluruh universiti, alangkah malunya kita.Apakah dengan cara ini, kita tidak layak menerima ‘anugerah’ sebagai ‘parasit sosial’? Mungkin pahit untuk ditelan, tetapi hakikat ini terpaksalah kita terimanya. Bukankah ‘parasit’ tidak menyumbang apa-apa kepada umat? Bahkan kita hanya meratah tulang serta berkuahkan darah kaum buruh seluruh Malaysia. Anda fikir bagaimana? (semoga saya tersilap).


SOALAN KEENAM: Mengapa mahasiswa Malaysia gagal untuk berperanan sebagai suara pengimbang antara parti pemerintah dengan parti oposisi? Saya kira gerakan mahasiswa hari ini seperti “hidup segan, mati tidak mahu”; umpama gerakan yang langsung tidak membawa apa-apa erti dalam konteks sosio-politik nasional! Muhaimin Muda, Student U.K


AMIN: Saya percaya sebahagian aktivis sentiasa mencuba. Tidak semestinya kita mahu kepada perubahan makro, perubahan mikro yang mungkin terpencil daripada pengetahuan ramai juga perlu. Soalnya perubahan yang ‘sustain’ (kekal dan bergerak gelombangnya) atau sekadar perubahan ‘hangat-hangat tahi ayam?’.

Tapi kita tetap perlu mengusahakan perubahan makro. Soalnya sering ditanya min aina ila aina? - dari mana ke mana? Idea pendorong akan menentukan asasnya tetapi kita tidak boleh merencana semuanya kerana ia bersifat dinamik.


NIK NAZMI: [Tiada komen]


AZWIRAL BUKHAIRI: Biasanya gerakan pelajar yang yang mengambil sikap tidak terikat kepada mana-mana parti politik adalah tidak popular. Seperti PKPIM, mungkin, kritikan dan sikap kami kepada parti pemerintah dan pembangkang tetap ada. Oleh itu kami tidak popular di antara parti politik pemerintah atau pembangkang dan seringkali dianggap “pengacau” dalam keadaan tertentu.

Jikalau tindakan sesuatu persatuan seperti PKPIM itu kebetulan memberi keuntungan dan kelebihan kepada pihak pembangkang atau kerajaan ianya adalah kebetulan. Sandarannya tetap kepada asas kebenaran dan keadilan. Namun begitu, pandangan atau sikap PKPIM sebagai sebuah persatuan barangkali tidak tepat atau tidak betul. Sebagai pelajar sudah pasti kesilapan atau terlepas pandang dalam banyak hal pasti berlaku.

Kritikan kepada pembangkang sudah pasti akan mendapat tempat didalam media perdana kerajaan tetapi tidak media pembangkang, dan sebaliknya jika pandangan PKPIM dilihat mengkritik kerajaan maka ianya akan mendapat tempat didalam media milik pembangkang. Ada juga saluran pandangan yang tidak perlu dinyatakan atau diutarakan melalui media tetapi melalui surat atau pertemuan yang dilakukan.

Begitu juga dengan kekuatan jentera parti yang melakukan sumbangan dari kampung ke kampung meredah jauh ke hutan dan sebagainya. Mendapat tempat dalam media masing-masing. Pandangan saya, mungkin terdapat gerakan pelajar atau persatuan yang turut melakukannya tetapi tidak mendapat tempat dalam pengetahuan masyarakat kecuali program seperti OPKIM dengan kerjasama universiti.

Pengalaman singkat bersama PKPIM walaupun dengan kengkangan dan sumber yang kurang peluang meneroka kesusahan ibu tua di kawasan rumah usang di kampung sekitar Gombak, Sabah ataupun menelusuri dan membantu sedikit sebanyak nasib keluarga miskin dan orang asli di Kuala Krau, Pahang. Kegigihan rakan-rakan di Pulau Pinang dan Kedah membantu masyarakat nelayan di sana juga mungkin tidak mendapat tempat pengetahuan umum. Ini sangat berkait rapat dengan sumber berita dan liputan yang dikeluarkan oleh media hari ini. Siapakah hari ini yang bertanggungjawab dan memiliki media utama. Adakah dijaga dan dikuasai oleh kuasa politik atau pihak yang bagaimana?

Walaubagaimanapun, selaku persatuan pelajar, kami tetap memahami dan menghormati peranan dan fungsi parti politik. Namun begitu tanpa menafikan sumbangan dan peranan entiti politik baik dari Barisan Nasional atau Barisan Alternatif punyai kelebihan tersendiri didalam sudut tertentu didalam Negara. Namun sikap selaku Persatuan pelajar perlu bebas dan tidak terikat dengan mana-mana parti politik, perlu diteruskan dan inilah keunikan dan asas kepada kekalkan gerakan ini walaupun ada pasang surutnya. Apapun kita perlu tetap optimis dan yakin dengan apa yang kita lakukan dan tidak terheret jauh dengan percaturan parti politik.

Dalam pengetahuan saya, memang banyak kumpulan pelajar samada PKPIM atau banyak lagi rakan-rakan yang membina kumpulan sendiri pergi atas inisiatif sendiri dengan pelbagai nama tetapi dengan tujuan menyelami kesusahan dan membantu penduduk. Pastinya program seperti ini bukan mengadakan program untuk membuat culaan dan membina pandangan penduduk untuk tujuan pilihanraya oleh sesetengah pihak. Bagi saya hak rakyat untuk memilih parti politik itu terletak pada diri masing-masing.

Namun mendidik dan membangunkan akal budi mereka menjadi tugas mahasiswa sebagai salah satu gerakan kempen kesedaran dalam banyak hal. Tidak banyak yang mahasiswa mampu sumbangkan, sebagaimana PKPIM yang tidak miliki wang untuk membina rumah baru atau bekalan beras yang konsisten kepada mereka. Apa yang termampu ialah membangunkan taraf pendidikan masyarakat ini agar tidak mudah ditipu baik dari penguasa atau mana-mana pihak yang mahu menggunakan mereka.

Membina minat, peribadi dan contoh tauladan anak-anak mereka melalui kelas percuma pengajian dan melalui program komuniti seperti sukan dan ibadat. Pastinya ia tidak ketahui umum kerana, Persatuan pelajar bukan parti politik yang perlukan nama untuk membuat semua perkara ini. Yang penting ialah kesan dan membekas kepada sasaran. Namun begitu mungkin benar kata sdr. Muhaimin, apa yang dilakukan oleh mahasiswa sekarang tidak begitu membantu masyarakat, dan kita bersedia menerima mana-mana cadangan baru dan sedia bersama-sama dengan pihak seperti sdr. Muhaimin membantu meningkatkan lagi peranan mahasiswa didalam masyarakat.


HELMAN: Menjelang abad ke 21, sikap segelintir pihak yang mendominasikan pemikiran memecah belahkan mahasiswa kepada kelompok Pro-Aspirasi (Kerajaan) dan Pro- Pembangkang menjadi punca kepada kehilangan identiti mahasiswa.

Mahasiswa yang menyokong agenda kerajaan automatik dicop Penyokong Kerajaan, manakala mahasiswa yang banyak mempersoalkan agenda kerajaan dilabelkan sebagai anak didik pembangkang. Melalui tafsiran sempit sebegini, mahasiswa akhirnya hanyut dalam arus politik semasa Negara dan kelibat mereka bukan lagi berjubahkan identiti mahasiwa.

Seharusnya pihak universiti juga bersikap terbuka dan tidak mengambil sikap melaga – laga pemimpin mahasiswa dengan label tertentu. Perpecahan mahasiswa dalam Negara hari ini menyebabkan mahasiswa gagal untuk bangkit sebagai satu kumpulan pendesak yang hebat kepada kumpulan parti pemerintah dan oposisi. Pandangan masyarakat juga telah dikelabui dengan agenda sempit yang menghimpit mahasiswa ke jalan sempit yang mematikan akal pikiran mereka. Justeru itu, agenda mahasiswa perlu dineutralkan dan disatukan atas nama Mahasiswa, bukannya atas label tertentu.

Mahasiswa tidak bersetuju dengan kerajaan bukan bererti mereka pembangkang, mahasiswa menyokong idea pemerintah bukan bermakna mereka pendokong wacana kerajaan. Mahasiswa adalah mahasiswa, satu kelompok manusia kecil yang seharus berjiwa besar untuk kebaikan Negara keseluruhannya.

Gerakan mahasiswa hari ini sebenarnya berada pada tahap kritikal kerana suasana yang tidak memihak kepada mereka. Apa yang ada hanyalah kelompok ‘pak angguk’ dan ‘pak sanggup’ yang terpaksa menuruti kehendak pentadbiran Universiti.

Namun begitu, kita tidak boleh salahkan Mahasiswa masa kini 100% dan memberikan hukuman bahawa mereka umpama “hidup segan, mati tidak mahu”. Mereka tidak segan, tapi mereka tiada kekuatan dan keberanian seperti kita dahulu. Mereka memang tidak mahu mati, kerana bila mereka mati akan tamatlah riwayat gerakan mahasiswa.

Kalau nak disalahkan, pada saya para Alumni patut lebih bersikap bertanggungjawab terhadap keadaan hari ini. Apa yang ada hari ini adalah warisan alumni gerakkan mahasiswa. Kegagalan mereka adalah kegagalan alumni gerakan yang tidak membimbing mereka dengan baik. Mereka umpama ‘anak terbuang’ yang terpaksa berjuang untuk hidup sendirian setelah ditinggalkan oleh ayah dan saudara mereka yang tidak mahu bertanggungjawab.

Jadi hentikanlah suara untuk menyalahkan gerakan mahasiswa hari ini sahaja. Para alumni harus berhenti mengutuk dan memperlekeh apa yang mereka buat. Jika benar para alumni gerakkan ini hebat pada zaman mereka, ayuh! Inilah masanya untuk buktikan bahawa mereka memang hebat. Ayuh! Kita turut membantu dan gerakan semula gelombang mahasiswa dalam cara alumni. Suntikan sedikit ubat agar kesakitan pimpinan Junior kita dapat terus bangkit dan dewasa dalam nada mahasiswa.


ALI BUKHARI: Boleh juga mahasiswa menjadi suara pengimbang. Namun, boleh juga mereka ini memihak. Ada dua perkara yang boleh diperhalusi di sini. Pelajar mahu memihak kepada ‘parti’ atau ‘isu’? Kalau seseorang pelajar mewakili Parti A, namun ada waktu-waktunya, kalau dia tidak menyetujui pendirian isu-isu yang diperjuangkan oleh Parti A, adakah dia akan terus memihak kepada parti tersebut?

Adilkan jika dia mengambil sikap berkecuali atau membuang undi rosak? Dilema yang dihadapi oleh kebanyakan orang ialah, mereka masih setia kepada sesuatu parti, tapi ketika pendirian presiden Parti A itu ditakrifkan sebagai pendirian parti tanpa mesyuarat, debat dan undian yang menyeluruh, maka sebarang tindakan protes mereka itu dikatakan tidak setia kepada parti, tidak patriotik dan sebagainya.

Demikianlah antara masalah yang timbul jikalau kita ingin memihak kepada parti dan isu-isu yang diperjuangkan oleh parti. Tetapi, di sana, ada juga yang menyoal kenapa mahasiswa tidak menjadi orang tengah yang berdiri di antara dua parti yang bertelagah? Saya fikir, kita bukan menghadapi masalah kurang pemimpin, tapi terlebih pemimpin.

Dalam banyak pemimpin, kita sendiri sukar mencari siapakah yang benar-benar layak untuk memimpin. Walaubagaimanapun, kepimpinan yang meletakkan diri mereka sebagai kuasa pengimbang sebenarnya terletak kepada keilmuan dan kekuatan moral.Jika ditinjau perkembangan intelektual Rasulullah sebelum Baginda diangkat menjadi Rasul, ada kisah di mana Baginda menjadi orang tengah dalam pertikaian pemimpin kabilah.

Puncanya, Batu Hajar al-Aswad jatuh dan pemimpin kabilah masing-masing telah mendakwa bahawa mereka yang lebih berhak meletakkan batu itu ditempatnya. Kekuatan peribadi Rasulullah dan pengaruh kebenaran kata-katanya menjadikan pemimpin percaya kepada tindakannya. Maka, keempat-empat pemimpin mengangkat batu itu di atas sehelai kain. Peliknya, ketika hampir ke tempat Hajar al-Aswad, mereka mengizinkan Rasulullah s.a.w meletakkan batu tersebut ke tempatnya.

Adakah mahasiswa hari ini mempunyai kebenaran lidahnya, kekuatan ilmu serta moral untuk melengkapkan mereka sebagai kuasa pengimbang? Mereka mampu, kalaulah bukan hari ini, mungkin 10, atau 100 tahun lagi sebelum tibanya mujaddid mahasiswa itu. Dengan melihat kepada kekuatan akhlak dan peribadi Nabi Muhammad,Baginda juga ada musuh-musuhnya. Tetapi musuh-musuhnya berbeza dengan musuh-musuh mahasiswa.

Jika ditanya, adakah mereka memusuhi Rasulullah kerana keburukan akhlaknya? Mereka pasti berkata, bahkan akhlaknya terpuji. Akhirnya, mereka terpaksa memutuskan bahawa, kami memerangi Rasulullah bukan kerana peribadi Nabi yang jahat, tapi mereka sendirilah yang jahat sebenarnya.

Hari ini, jika kita bertanya kepada umat, pemimpin kerajaan dan sesiapa sahaja; kenapa anda memusuhi pergerakan mahasiswa walaupun mereka datang bukannya untuk merampas apa-apa dari anda. Kemungkinan besar, kita mendengar bahawa mahasiswa itu pinjam duit PTPTN tetapi tidak mahu membayarnya.

PTPTN meminjam wang dari KWSP, tetapi wang itu digunakan untuk berbelanja bertukar telefon bimbit, beli motor mewah, dan lain-lain yang membazirkan wang KWSP sendiri. Bahkan, kalau dilaburkan kepada kolej, asrama dan desasiswa, mungkin pelajar akan mengguna wang PTPTN (KWSP) untuk menaja acara-acara hiburan secara berpakej bergilir-gilir di kediaman mereka. Itu baru cerita PTPTN dan KWSP.

Mungkin juga dalam Bicara Siswa mereka memberi respon lain yang negatif juga. Mungkin, idea tidak bernas.Pandangan mereka klise dan merupakan cedukan dan saduran daripada orang lain. Sebab itulah agaknya, Debat Perdana lebih bertahan daripada Bicara Siswa. Dalam suasana begini, bolehkah mereka menjadi kuasa pengimbang?

Jadi,kekuatan peribadi Rasulullah s.a.w itu dimusuhi bukanlah kerana Baginda itu tidak bermoral, tetapi musuhnya sendiri yang bermasalah. Jika dibandingkan dengan kita, mereka kita sendiri yang bermasalah walaupun ‘musuh-musuh’ kita juga bermasalah.Jadi sebelum itu, marilah kita bermuhasabah dengan lebih terperinci.

Seharusnya kita bertanya kepada diri sendiri. Berapa ramaikah yang mengadakan perbincangan, dialog dengan menteri-menteri tertentu berhubung dengan apa jua isu-isu nasional dan internasional. Berapa ramai yang boleh menongkah arus saat pandangannya boleh jadi mendapat tentangan dan kritikan hebat dari orang luar?

Berapa ramai yang boleh melahirkan idea dan pandangan-pandangan baru serta berani mempertahan pendapatnya dengan membekalkan fakta dan hujah yang mantap?

Kenapa ada yang merasa kerdil apabila mengenang diri mereka sebagai seseorang yang tiada jawatan dalam persatuan? Adakah dengan tiadanya jawatan dalam persatuan, maka mereka tidak layak melahirkan satu pandangan peribadi di akhbar dan media?

Apabila kita dicerca dengan pelbagai tuduhan serta tohmahan, berapa ramai pula yang sanggup, berani dan tangkas menjawab tuduhan dan tohmahan liar itu secara ilmiah dan bertenaga pula? (sekali lagi, tidak klise dan bukan ikut-ikutan).

No comments: